طلبه نگاشتها

آگاهی لازمه انتخاب درست است؛ اما اطلاعات غلط از نادانی خطرناکتر اند

طلبه نگاشتها

آگاهی لازمه انتخاب درست است؛ اما اطلاعات غلط از نادانی خطرناکتر اند

دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ب.ظ

تک تیرانداز آمریکایی (American Sniper)

فیلم بر اساس کتابی هست که در مورد زندگی یک تک تیرانداز آمریکایی حاضر در جنگ عراق ساخته شده. اسم این آدم «کریس کایل» هست و گویا 6 سال عراق بوده. اینکه این آدم چطور آدمی بوده شاید خیلی مهم نباشه. اونی که مهم هست اینکه که توی فیلم، تک تیر انداز یک سرباز وظیفه شناس همراه با احساسات انسانی است که برای دفاع از کشور و رها ساختن مردم عراق از تروریزم و افکار اشتباه داره تلاش میکنه. مثل همه فیلمها و انیمیشن هایی که قهرمان اونها یک مو بورِ آمریکایی هست.

تک تیر انداز1

و البته در زیر این پوسته ظاهری، در ضمیر ناخودآگاه مخاطب، این تفکر کاشته میشه که مسلمان ها و عرب ها (گویا در غرب، فاصله چندانی بین اسلام و عربیت نیست و لباس عرب ها یکی از نمادهای اسلام هست) رو فقط با کشتن میشه اصلاح کرد. بهترین خدمت به جهان و حتی جامعه ای که خودشون مسلمان هستن، کشتن مسلمان هاست. توی فیلم تلاش میشه بین مسلمان و تروریست، پیوندی پنهان زده بشه و البته هرگز یک سرباز آمریکایی در جنگ، مرتکب اشتباه نخواهد شد!

محور دیگه این داستان هم جدالی هست که این سرباز بین ماندن در جبهه و خدمت به کشورش از سویی و برگشتن به آمریکا و اجابت درخواست همسرش از سوی دیگه داره.

این هم مطلبی که مقام معظم رهبری در مورد این فیلم بیان کردن:

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ ما از اسلام آموخته‌ایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد؛ این حکم اسلام به ما است. آنچه امروز در دنیا مشاهده میشود، این است که قدرتها و دولتهای مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایره‌ی سیاستهای تنگ و محدود و ظالمانه‌ی خودشان ملاحظه و مراعات نمیکنند. شما امروز می‌بینید در اروپا، در آمریکا، علیه مسلمانها چه تبلیغاتی انجام میگیرد. بحث این نیست که چرا مسلمانها آزادی لازم را در بسیاری از این کشورها ندارند؛ بحث بر سرِ این است که چرا امنیت جانی ندارند! یعنی حقیقتاً این‌جوری است. همین فیلم «تک‌تیرانداز»(۱) که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق میکند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیر مسلمان را که تا آنجایی که میتواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق میکند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم.»

6/11/1396:بیانات در دیدار نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور در مجلس شورای اسلامی‌

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28943

نظرات (۲)

سلام آفرین خیلی خوبه که به مباحث هنری از نوع سینما میپردازید
۱۲ اسفند ۹۶ ، ۱۱:۱۸ امیر محمد منصوری
عالی و مورد استفاده بود
پاسخ:
نظر لطف شماست

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی